Zoekertjessite Kapaza.be en trendwatcher Herman Konings zien ‘crocoonen’ – creatief cocoonen – als dé trend van dit najaar

Eén op twee Belgen gaat in z’n vrije tijd thuis creatief aan de slag

  • Zoekverkeer op Kapaza.be wijst uit: 90s trend ‘cocooning’ is terug – maar dan met een creatieve, artisanale twist
  • Paradox: crocooning (of creatieve cocooning) lijkt een vlucht van de digitale wereld, maar gebruikt het internet als inspiratiebron en etalage

Brussel, 19 september 2013 – Zelfgebreide mutsen en homemade pompoentaart. Dat is het type foto’s dat we deze herfst op onze Facebookpagina zullen posten. Crocoonen – creatief cocoonen –is immers dé trend van dit najaar volgens de Consumeter, de intelligente consumentenbarometer van Kapaza.be. De Consumeter signaleert trends en onderbouwt die met cijfers van Kapaza.be’s zoekverkeer en iVox onderzoeksresultaten. Zo blijkt 52% van de Belgen bewust tijd in te plannen voor creatieve hobby’s.

De bladeren vallen, de avonden worden langer en het haardvuur knettert. De herfst komt eraan! Waren de donkere maanden in de jaren ’90 nog hét moment om met een mok thee onder een dekentje naar een film te kijken, dan mag het anno 2013 allemaal iets actiever. Cocoonen – ofte: thuis passief genieten – maakt plaats voor de creatieve variant ‘crocoonen’. Bij crocooning of creatieve cocooning draait alles om zelfexpressie en analoog[1] bezig zijn. Volgens een enquête van het onderzoeksbureau iVox in opdracht van Kapaza.be, vinden Belgen het in hun vrije tijd belangrijk om tijd te maken voor zichzelf (82%) en voor creatieve hobby’s (74%). 52% reserveert zelfs bewust creatieve tijd in de agenda. Na een drukke werkdag achter de computer willen we in onze vrije tijd duidelijk onze handen gebruiken.

Herman Konings, trendwatcher van beroep en boegbeeld van Kapaza.be’s Consumeter, legt uit: “We leven in een digitaal tijdperk. Tijdens de werkuren vliegen de bits & bytes ons om de oren. Geen wonder dat mensen in hun vrije tijd het plezier herontdekken van artisanaal handwerk. Hobby’s waarbij wel creativiteit, maar geen spitstechnologie komt kijken – zoals pottenbakken, schilderen, koken, naaien… – zitten in de lift. De rubriek ‘Knutselen en Creatief’ op Kapaza.be trok de laatste maanden 33% meer bezoekers dan vorig jaar[2]. Een creatieve hobby heeft twee voordelen. Ten eerste zijn zelfgemaakte creaties een sterke vorm van zelfexpressie in tijden van massaproductie en -consumptie. Mensen kunnen een stukje persoonlijkheid kwijt in een eigen jurkontwerp of kunstvoorwerp. Bovendien heeft handenarbeid een stressreducerend effect. Of je nu een taart bakt of een oud meubelstuk opknapt, je ziet iets groeien onder je handen en dat brengt rust in je hoofd.”

Crocoonen is in. Dat blijkt ook uit een analyse van de bezoek- en zoekcijfers van zoekertjessite Kapaza.be. In de eerste helft van 2013 werd de zoekterm ‘breimachine’ 95% vaker gebruikt dan in de eerste helft van 2012. Zoekacties met ‘stof’ als keyword stegen met maar liefst 200% ten opzichte van vorig jaar, ‘breiwol’ deed het 37,5 procent beter. De pagina’s met muziekinstrumenten op Kapaza.be werden in juni 2013 30% vaker bezocht dan in september 2012[3]. Het aantal unieke bezoekers dat kookboeken bekeek, lag in juni 2013 zelfs 41% hoger dan in september 2012[4]. Herman Konings: “Het is veelzeggend dat een trend als crocooning – die toch helemaal in de sfeer zit van analoog geknutsel – zich aftekent in webstatistieken, zoals de zoekcijfers van Kapaza.be. Ik zie daarin een digitale paradox.’

Denk dus vooral niet dat we de computer en het Internet deze herfst massaal de rug toe keren. Herman Konings: “Het paradoxale is dat hoewel crocooning een vlucht lijkt van de digitale wereld, het Internet toch dienst doet als inspiratiebron en etalage. Uit de iVox enquête in opdracht van Kapaza.be blijkt dat 64% van de Belgen op het Internet inspiratie vindt voor z’n creatieve vrijetijdsbesteding. 57% van de Belgen zegt vaker te zoeken naar bijvoorbeeld recepten, naaipatronen of fotografietips dan drie jaar geleden. Bovendien delen hedendaagse ‘crocooners’ – of creatieve hobbyisten – het resultaat van hun inspanningen trots op diverse sociale media. Zo profileren ze zich als creatief en inspireren ze op hun beurt weer anderen. De nieuwe hang naar analoog heeft dus beslist een digitaal en sociaal kantje.”

Claire Selis, Head of Marketing bij Kapaza.be beaamt: “Met meer dan 3,3 miljoen unieke bezoekers per maand is onze zoekertjessite een bron van informatie. Dankzij een analyse van veelgebruikte zoektermen en populaire categorieën kunnen we het interesseveld van de doorsnee Belg nauwkeurig in kaart brengen. Nieuwe maatschappelijke trends tekenen zich duidelijk in onze zoekcijfers af. Ontdekken we een belangrijke tendens, dan laten we die nachecken door onderzoeksbureau iVox. Dat sterke cijferwerk vormt de kracht van de Consumeter, de consumentenbarometer die Kapaza.be eerder dit jaar lanceerde in samenwerking met trendwatcher Herman Konings. De Consumeter voorspelt niet gewoon dat crocooning dé trend wordt dit najaar. Wij leveren meteen ook de cijfers en feiten.”

Bovendien gebruikt Kapaza.be de inzichten van de Consumeter om hun site nog gebruiksvriendelijker te maken. Claire Selis: “De populariteit van crocooning zorgt nu al voor 33% meer bezoekers in de rubriek ‘Knutselen en Creatief’. Ook het aantal aangeboden voorwerpen stijgt – en dat zal deze herfst nog toenemen. Dankzij de Consumeter kunnen we daarop anticiperen met het creëren van nieuwe rubrieken. Zo garanderen we de Kapaza.be bezoekers een snelle en efficiënte zoektocht in een snel groeiend aanbod.”

De opmars van crocoonen – of creatief cocoonen – is de tweede trend die de Consumeter identificeert. Eerder voorspelde de Consumeter de hoge populariteit van ‘staycations’[5] in de zomer van 2013. Ook in de toekomst houdt Kapaza.be de vinger aan de pols van maatschappelijke tendensen.

Kortom

  • 52% van de Belgen plant bewust creatieve vrije tijd in. Crocoonen – ofte: thuis creatief bezig zijn – zit in de lift.
  • “We leven in een digitaal tijdperk. Geen wonder dat mensen in hun vrije tijd het plezier herontdekken van artisanaal handwerk.” (trendwatcher Herman Konings)
  • De nieuwe hang naar analoog heeft paradoxaal genoeg een digitaal en sociaal kantje. Bij crocooning is het Internet zowel inspiratiebron als etalage.
  • De Belgische consument zoekt op Kapaza.be toenemend op termen als ‘naaimachine’ (+95%) en ‘stof’ (+200%). Het aantal unieke bezoekers dat kookboeken bekeek, steeg met 41%.
  • De Consumeter, de intelligente consumentenbarometer van Kapaza.be signaleert trends en onderbouwt die met cijfers van Kapaza.be’s zoekverkeer of iVox onderzoeksresultaten.


[1] In tegenstelling tot het digitale

[2] 14.759 unieke bezoekers in juni 2013 vs. 11.116 in september 2012.

[3] 409.396 page views in juni 2013 vs. 313.621 in september 2012.

[4] 7170 unieke bezoekers in juni 2013 vs. 5066 in september 2012

[5] Staycation (of thuisblijfvakantie) is een Engels neologisme uit de samenstelling van ‘stay’ en ‘vacation’.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s