Zoekertjessite Kapaza.be en trendwatcher Herman Konings voorspellen ‘staycation’ als dé vakantietrend van deze zomer

Bijna 80% van de Belgen geeft aan minstens  één week thuis te blijven tijdens de zomervakantie

  • Zomertrend ‘staycation’ goed nieuws  voor Belgische vrijetijds- en recreatiesector
  • Investeringen in eigen huis belangrijker dan vakantie in het buitenland

Diegem, 11 juni 2013 – Een opvallende trend. Dat is het minste wat je kan zeggen van de eerste tendens die de Consumeter, een intelligente consumentenbarometer gelanceerd door Kapaza.be, onder de aandacht brengt. ‘Staycation’[1] belooft dé trend van de zomer te worden. Maar liefst vier op vijf Belgen zijn geneigd om tijdens de zomervakantie minstens één week op vakantie te gaan in… eigen huis!

Heb je ook een kamer die dringend opgeknapt moet worden? Is je tuin toe aan een grondige make-over? Of is een vliegvakantie dit jaar gewoon niet aan de orde? Dit zijn maar drie van de voornaamste redenen waarom Belgen de komende zomer een vakantie in eigen huis verkiezen.[2] Dat we met een baksteen in de maag geboren zijn wisten we al langer. Maar dat we liever thuis de vakantie doorbrengen i.p.v. ‘op verplaatsing’ is toch wel opmerkelijk.

Of toch niet. We merken dat vooral de mensen jonger dan 35 jaar oud wat bewuster omgaan met hun vakantiebudget. Een huis kopen, gezinsuitbreiding, de sociale status hooghouden … Al dit weegt zwaar door op het gezinsbudget. Volgens een onderzoek ingesteld door Kapaza.be in samenwerking met het onderzoeksbureau iVox, plannen maar liefst vier op vijf Belgen om tijdens de zomervakantie minstens één week in eigen huis te vertoeven. Meer nog, een kwart onder hen heeft de intentie om meer vakantiedagen thuis te spenderen in vergelijking met vorig jaar. Of ‘staycation’ sociaal aanvaard is? Jazeker. Meer dan de helft van de ondervraagden (58%) ervaart thuis vakantie houden als iets positief en verklaart meer tijd te willen spenderen met vrienden en familie.

Ook een analyse van de bezoek- en zoekcijfers van Kapaza.be liegt er niet om. De resultaten[3] bevestigen de investeringsdrang van de Belg om huis en tuin een flinke opknapbeurt te geven. In vergelijking met een jaar geleden zocht de Belgische consument maar liefst 42% meer naar tuinmaterialen. Vooral de zoektermen serre, zitmaaier, veranda en tuinhuis blijken erg populair. Daarnaast merken we ook een stijgende interesse naar grotere investeringen zoals zwembaden (+271%), buitenkeukens (+ 99%) en jacuzzi’s (+31%). De Belg wil duidelijk meer tijd uittrekken voor vrienden en familie en dat doet hij graag in de eigen achtertuin.

Herman Konings, trendwatcher van beroep en boegbeeld van Kapaza.be’s Consumeter, licht de trend toe: “Meer en meer Belgen plannen activiteiten in eigen land en beschouwen hun thuis als uitvalsbasis. Deze trend zal ongetwijfeld een positief effect hebben op de vrijetijds- en recreatiesector in België. Een analyse van de cijfers van de zoekertjessite Kapaza.be bevestigen deze trend en vertonen een duidelijke toename in de categorieën ‘Hobby en vrije tijd’ en ‘verzorging en welzijn’. Ook bieden alsmaar meer professionelen zoals entertainers en DJ’s hun diensten aan op de site.”

De Consumeter, een barometer voor consumententrends

Zoekertjeswebsite Kapaza.be kondigt vandaag de lancering van zijn Consumeter aan, een gloednieuw project in samenwerking met trendwatcher Herman Konings. Dankzij deze intelligente consumentenbarometer zullen bepaalde trends nog sneller gedefiniëerd worden. Herman Konings, zelf pionier in het vak, is erg blij met de samenwerking: “Vaak starten trends vanuit een subjectieve waarneming, waardoor ze moeilijk te linken zijn aan concrete feiten. De Consumeter van Kapaza.be laat toe om te vertrekken vanuit echte cijfers en gedragingen en geeft bepaalde trends als het ware een gezicht. Bovendien is de zoekertjessite een mooie en evenwichtige weerspiegeling van de maatschappij, wat de relevantie van de informatie enkel en alleen maar kracht bijzet. Kortom een echte toegevoegde waarde voor trendwatchers.”

‘Staycation’ is de eerste tendens in een reeks van vele die de Consumeter van Kapaza.be onder de aandacht brengt, maar ook in de toekomst zal Kapaza.be de vinger aan de pols houden. Volgens Claire Selis, Head of Marketing bij Kapaza.be, zetten de bezoekcijfers trends extra kracht bij: “Met meer dan 3,3 miljoen unieke bezoekers per maand is onze zoekertjessite een bron van informatie. Dankzij een analyse van de meest gebruikte zoektermen en de populariteit van bepaalde categorieën, kunnen we het interesseveld van de doorsnee Belg duidelijk in kaart brengen. Op basis van het cijfermateriaal onderscheiden we bepaalde trends en geven ze meer duiding met treffende voorbeelden.”

Kortom

  • Vier op vijf Belgen plannen om tijdens de zomervakantie minstens één week in eigen huis te vertoeven
  • Vooral de mensen jonger dan 35 jaar oud gaan wat bewuster om met hun vakantiebudget
  • De Belgische consument zocht dit jaar maar liefst 42% meer naar tuinmaterialen op Kapaza.be
  • Ook meer luxueuze items als zwembaden (+271%), buitenkeukens (+ 99%) en jacuzzi’s (+31%) blijken populairder dan ooit
  • “Staycation zal een positief effect hebben op de Belgische vrijetijds- en recreatiesector.” (H.K.)
  • “Dankzij een analyse van de meest gebruikte zoektermen en de populariteit van bepaalde categorieën, kunnen we het interesseveld van de doorsnee Belg duidelijk in kaart brengen.” (C.S.)


[1] Engels neologisme ontstaan uit de samenstelling van “stay” (“verblijf”) en “vacation” (“vakantie”)

[2] Onderzoek ingesteld door Kapaza.be in samenwerking met het onderzoeksbureau iVox

[3] Onderzoek naar zoekgedrag consument op Kapaza.be (Nederlandstaligen) – April 2013 in vergelijking met April 2012

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s